a cura di Giulia Grechi
Walter Benjamin afferma che l’apparato percettivo, nell’epoca della riproducibilità tecnica delle immagini, può assolvere le sue funzioni solo attraverso una sorta di quotidiana appropriazione tattile del mondo, che costituisce, insieme allo shock percettivo, la forma di conoscenza propria della modernità (Benjamin 1955) e una prospettiva cruciale per la ricerca contemporanea sulle pratiche del quotidiano, sulla comunicazione visuale e sull’arte contemporanea, per il suo porre la questione della distanza, del punto di vista, e del riconoscimento degli aspetti incorporati della ricerca, della produzione artistica e delle pratiche di displaying. Si tratta di slittare, nell’interpretare l’atteggiamento percettivo dell’osservatore, dal concetto di “optical visuality” a quello di “hapticvisuality”, nella quale, secondo Laura Marks, “the eyes themselves function like an organ of touch” (Laura Marks, The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, 2000, p. 162) e in cui le immagini stesse possono essere interpretate come una sorta di “affection-images”. Si tratta inoltre di trasformare il distacco di un’osservazione contemplativa in quello che l’antropologo Michael Taussig chiama “atactile eye”: “not what the neon says, but the fiery pool reflecting in the asphalt; not language, but image; and not just the image but its tactility” (Michael Taussig, The Nervous System, 1992, p. 147).
Walter Benjamin states that the perceptive apparatus, in the age of the technical reproducibility of images, can fulfil its tasks only by means of a sort of daily tactile appropriation of the world, which constitutes, together with the perceptive shock, the form of knowledge which is proper to modernity (Benjamin 1955) and a crucial perspective for contemporary research on the practices of everyday life, on visual communication and contemporary art, in his addressing the problem of distance, of point of view, and acknowledging the embodied aspects of research, of artistic and displaying practices. It’s a shifting between the concept of “opticalvisuality” to that of “haptic visuality”, in which, according to Laura Marks, “the eyes themselves function like an organ of touch” (Laura Marks, The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, 2000, p. 162), where the images themselves can be understood as a particular kind of “affection-images”. And it’s a question of transforming the detachment of a contemplative observation in that which the anthropologist Michael Taussig calls “a tactile eye”: “not what the neon says, but the fiery pool reflecting in the asphalt; not language, but image; and not just the image but its tactility” (Taussig 1992, p. 147).